Saturday 31 August 2019

Bentuk-Bentuk Komunikasi Dalam Islam

DUA 6022 : KOMUNIKASI DAN PENYIARAN DALAM ISLAM
TAJUK : BENTUK KOMUNIKASI
KUMPULAN : 2

DISEDIAKAN OLEH :
NO.
NAMA
NO. PENDAFTARAN
1.
SHAFIZA BINTI MOHAMAD ZAINUDIN
02DGU17F1001
2.
NAZATUL AISHA BINTI RAMAN
02DGU17F1049
3.
SUFI NUR SAKINAH BINTI ABD RAZAK
02DGU17F1025
4.
NURAZRINI BINTI RODUAN
02DGU17F1028
5.
NURUL NAJIHAH BINTI ANANG
02DGU17F1031
6.
NOR AIN NABILA BINTI REZAL
02DGU17F1070
7.
HERZIE SYAZWANI BINTI HAZIZAN
02DGU17F1110
8. 
SHAGESHYEENI A/P ALEX SASHITHARAN
02DGU17F1119
9.
NOOR HAFIZAH BINTI MD. YUNOS
02DGU17F1122







PENGENALAN

Pelbagai bentuk komunikasi dapat kita temui di sekeliling kita, bahkan kadang-kadang kita juga melalui komunikasi tersebut pada setiap hari. Ada komunikasi yang kita lakukan bersifat peribadi, iaitu komunikasi dengan diri sendiri.  Komunikasi antara personal, iaitu komunikasi secara berhadapan antara dua orang penyampai dan pendengar. Termasuk juga dalam komunikasi ini komunikasi dengan Tuhan Yang Maha Esa. Komunikasi jenis ini lebih berkesan sekiranya berlaku secara silang (dua hala), iaitu kedua-dua pihak saling berkomunikasi. Sering juga kita melakukan komunikasi secara kumpulan, iaitu komunikasi yang terjadi antara seseorang dengan kumpulan tertentu. David Krech (1882) dalam bukunya Individual In Society membahagikan komunikasi kumpulan ini kepada tiga, iaitu Small groups, Medium groups dan Large groups.


1.6 JENIS KOMUNIKASI ORGANISASI
KOMUNIKASI ORGANISASI :

Komunikasi merupakan proses penyampaian informasi sebagai bentuk interaksi dua arah antara dua atau lebih orang. Komunikasi sangat penting bagi manusia yang memiliki peranan sebagai makhluk sosial. Secara otomatis komunikasi yang dilakukan dipengaruhi juga oleh perilaku dan posisi seseorang dalam masyarakat. Jenis komunikasi menurut ruang lingkup internal organisasi ada tiga jenis yaitu komunikasi vertikal, horizontal dan diagonal. Apakah perbedaan antara komunikasi vertikal, horizontal dan diagonal pada suatu organisasi dan apa kelebihan dari masing-masing jenis komunikasi tersebut?

Komunikasi Organisasi merupakan bentuk pertukaran pesan antara unit-unit komunikasi yang berada dalam organisasi tertentu. Organisasi sendiri terdiri dari unit-unit komunikasi dalam hubungan-hubungan hirarkis antara satu dengan yang lainnya dan berfungsi dalam suatu lingkungan.

Komunikasi organisasi melibatkan manusia sebagai subjek yang terlibat dalam proses menerima, menafsirkan, dan bertindak atas informasi. Dilihat dari ruang lingkup terjadinya komunikasi internal pada organisasi, komunikasi boleh dikatogerikan menjadi tiga jenis iaitu.


1.6.1 KOMUNIKASI VERTIKAL

1. Jenis komunikasi ini merupakan salah satu bahagian penting dalam sesuatu organisasi. Biasanya ia melibatkan komunikasi antara golongan atasan majikan dan golongan bawahan seperti pekerja.
2. Komunikasi Vertical terbahagi kepada dua iaitu :
Komunikasi ke bawah(Downward Communication)
Komunikasi ke atas(Upward Communication)


KOMUNIKASI KE ATAS DAN KE BAWAH

Komunikasi ke bawah bermaksud komunikasi yang membawa maklumat tentang tugas pada seseorang yang melakukan tugas tersebut. Komunikasi ini turut membawa maklumat tentang dasar dan tatacara, serta boleh digunakan untuk mendapat maklum balas yang bersifat motivasi kepada pekerja. Komunikasi vertikal adalah komunikasi yang terjadi antara atasan dan bawahan dalam organisasi.

Robbins (2001) menjelaskan bahawa komunikasi vertikal adalah komunikasi yang mengalir dari satu tingkat dalam suatu organisasi/kelompok ke suatu tingat yang lebih tinggi atau tingkat yang lebih rendah secara timbal balik. Dalam lingkungan organisasi atau kelompok kerja, komunikasi antara atasan dan bawahan menjadi kunci penting kelangsungan hidup suatu organisasi. Bahkan menurut Stoner dan Freeman (1994), dua per tiga dari komunikasi yang dilakukan dalam organisasi antara atasan dan bawahan berlangsung secara vertikal, sehingga peranan komunikasi vertikal sangat urgen dalam organisasi



 1.6.2 KOMUNIKASI HORIZONTAL :

Bentuk komunikasi secara mendatar, diantara sesama karyawan. Komunikasi horizontal sering kali berlangsung tidak formal. Fungsi komunikasi horizontal/ke samping digunakan oleh dua pihak yang mempunyai level yang sama boleh juga dikatakan berkomunikasi antara pihak setaraf dengan penyampaian. Komunikasi ini berlangsung dengan cara tatap muka, melalui media elektronik seperti telefon, atau melalui pesan tertulis. Kelebihan dari komunikasi ini adalah akan terbentuknya suatu komunikasi yang santai dan tidak terlalu formal, sehingga apa yang ingin disampaikan dapat disampaikan dengan baik tanpa harus tertekan oleh jabatan atasan dan bawahan Komunikasi horizontal merupakan bentuk komunikasi secara mendatar dimana terjadi pertukaran pesan secara menyamping dan dilakukan oleh dua pihak yang mempunyai kedudukan sama, posisi sama, jabatan se-level, maupun eselon yang sama dalam suatu organisasi.

Menurut Daft, komunikasi bentuk ini selain berguna untuk menginformasikan juga untuk meminta dukungan dan mengkoordinasikan keaktifan. Komunikasi horizontal diperlukan untuk menghemat waktu dan memudahkan koordinasi sehingga mempercepatkan tindakan. Kemudahan koordinasi ini menurut Liaw (2006) disebabkan adanya tingkat, latar belakang pengetahuan dan pengalaman yang relatif sama antara pihak-pihak yang berkomunikasi, serta adanya struktur formal yang tidak ketat.


MAKSUD KOMUNIKASI:

Komunikasi boleh ditakrifkan sebagai satu proses pemindahan maklumat, perasaan atau idea dan juga fikiran seseorang individu kepada individu atau sekumpulan individu yang lain. Iamerupakan proses interaksi yang bererti antara hidupan dan merangkumi kedua-dua :

· Perbuatan menghantar maklumat
· Proses untuk bertukar-tukar maksud.

supaya dapat menghasilkan pemahaman yang terang. Komunikasi juga boleh mengambil bentuk, baik secara lisan ataupun tidak, misalnya bahasa gerak-geri, bahasa isyarat, sentuhan, hubungan mata, dan penulisan. 


PROSES KOMUNIKASI:

Komunikasi boleh dilihatkan sebagai proses untuk menghantar maklumat yang tertakluk kepada tiga tingkat peraturan semiotik:
1. Sintaks (sifat tanda dan simbol yang formal)
2. Pragmatik (berkenaan dengan hubungan antara tanda/ungkapan dan pengguna)
3. Semantik (kajian tentang hubungan antara tanda, simbol, dan maknanya)

Oleh itu, komunikasi merupakan interaksi sosial sekurang-kurangnya antara dua ejen berinteraksi yang berkongsi satu set tanda serta satu set peraturan semiotik yang sama. Perbualan merupakan sejenis komunikasi yang kedua-dua pihak tersebut saling menghantar dan menerima maklumat. Teori pengawalan bersama memerihalkan komunikasi sebagai suatu proses selanjar yang kreatif dan dinamik, dan juga bukannya penukaran maklumat yang berasingan.

Dalam model yang mudah, maklumat atau kandungan dihantar daripada penghantar kepada penerima dan menerusi saluran penghantaran, misalnya udara. Perantara komunikasi bukan sahaja membabitkan media massa dan media berita, tetapi juga merangkumi perantara tunggal yang digunakan untuk menyampaikan apa-apa data bagi apa jua tujuan. Bahantara ialah storan dan peralatan penghantaran data yang digunakan untuk menyimpan dan menghantar maklumat atau data. Jika wujudnya gangguan komunikasi dalam saluran penghantaran, maka penerimaan dan penyahkodan kandungan akan terjejas
dan dengan itu, penghantar pesanan itu tidak akan mencapai kesan yang diingini. Bahasa ialah sistem isyarat teratur daripada segi sintaks misalnya intonasi, gerak isyarat, atau simbol bertulis yang menyampaikan pemikiran atau perasaan. Kedua-dua bahasa pertuturan dan bahasa tulisan manusia boleh diperihalkan sebagai sebuah sistem yang terdiri daripada simbol (leksem) serta juga peraturan tatabahasa yang mengolah simbol tersebut. Walaupun haiwan tidak memiliki sebarang bahasa tulisan, ia masih berkomunikasi dengan menggunakan bahasa, iaitu bahasa tersendiri.

Fungsi arus komunikasi horizontal ini adalah;
· Memperbaiki koordinasi tugas
· Upaya pemecahan masalah
· Saling berbagi informasi
· Upaya pemecahan konflik
· Membina hubungan melalui kegiatan bersama

Kebaikan komunikasi Horizontal :
· Dialog dari komunikator dan komunikan, dapat memberikan kepuasan kepada kedua-dua pihak.
· Informasi yang diterima adalah lebih jelas, akurasi dan tepat kerana penjelasannya diperoleh secara langsung.
· Mewujudkan rasa keakraban.
· Mengelakkan kesalah fahaman.

Kelemahan Komunikasi Horizontal
· :Informasi yang disampaikan lebih perlahan, menyebabkan ianya kurang efisien.
· Keputusan tidak dapat diambil dengan cepat.
· Memberikan ruang kepada komunikan untuk menyerang dalam komunikasi yang akan mengakibatkan suasana menjadi kurang kondusif.
· Berkemungkinan menimbulkan masalah yang tidak relevan dengan masalah sebenar.

Contoh komunikasi melintang dalam sebuah syarikat yang akan menambah kefahaman kita tentang arah komunikasi. Sebelum ini, kita mesti tahu bahawa komunikasi mempunyai arahan. Terdapat komunikasi mendatar, komunikasi menegak, komunikasi pepenjuru dan sebagainya yang pada dasarnya arah komunikasi akan menunjukkan corak tertentu.

Dengan arah komunikasi, maka kita juga boleh semakin memperhatikan etika atau prosedur semasa komunikasi. (Juga baca: Contoh komunikasi melintang dalam syarikat) Syarikat mesti mempunyai struktur organisasi. Inilah yang kemudian menjadikan arah komunikasi lebih awal. Satu arah komunikasi yang sering dilakukan ialah komunikasi mendatar. Komunikasi mendatar bermaksud komunikasi seseorang dilakukan terhadap sesama individu atau kumpulan lain yang masih dalam satu kedudukan atau satu kedudukan dalam organisasi. Ini juga bergantung kepada saluran komunikasi dalam organisasi. Berikut ialah contoh:

ü Komunikasi antara Pengarah
Dalam sesebuah syarikat, komunikasi horizontal boleh berlaku antara direktor. Kebiasaannya ini terjadi pada waktu membincangkan hal-hal tertentu berkait dengan perkara-perkara berkaitan dengan syarikat. Bentuk komunikasi ini berbentuk horizontal kerana berlaku di posisi jabatan yang sama tanpa perbezaan yang ketara
ü Komunikasi antara Supervisor
Sama juga dengan contoh sebelumnya, antara supervisor biasanya berkoordinasi mengawal unitnya. Ada permasalahan atau hal lain yang perlu dibincangkan, supervisor akan bertemu dan saling berdiskusi. Ini merupakan bentuk komunikasi horizontal yang juga kebiasaannya terjadi dalam sebuah perniagaan.

ü Komunikasi antara manager
Manager pada setiap unit dalam perniagaan tentu memiliki tugas tetap dan fungsi yang berbeza-beza. Bagi menyatupadukan pekerjaan supaya berjalan lancar, manager akan saling berkomunikasi supaya pekerjaan boleh berjalan dengan lancar tanpa masalah. Ini adalah contoh dari komunikasi horizontal pada tingkat jabatan manager.

ü Komunikasi antara Staf
Komunikasi sesama staf adalah contoh komunikasi horizontal dalam sesebuah perusahaan yang paling umum. Masing-masing staff di unit yang sama akan saling berkomunikasi dan berbincang mengenai pekerjaan mereka. Staf di unit lain yang saling berkomunikasi juga boleh disebut memiliki arah komunikasi horizontal selama posisi di unit tersebut juga berada dalam satu tingkat.

ü Komunikasi antara ketua jabatan
Ketua jabatan atau subdivisi dalam syarikat itu juga biasanya menyelaras untuk mengetahui unit-unit lain yang sedang dilakukan. Komunikasi yang berlaku di sini mempunyai arah mendatar kerana ia dilakukan oleh ketua-ketua jabatan. Bentuk komunikasi ini juga boleh menjadi perkara biasa dan kita sering mendapati semasa bekerja di sebuah syarikat

ü Komunikasi antara ketua kumpulan
Sesetengah syarikat menggunakan kaedah kerja dengan menggunakan pemimpin pasukan. Kakitangan akan dibahagikan kepada beberapa kumpulan kecil dengan pemimpin pasukan di sana. Komunikasi antara pemimpin pasukan adalah komunikasi mendatar yang boleh kita amati. Ini adalah satu bentuk komunikasi yang biasa, terutama untuk berkongsi pengetahuan baru antara pemimpin pasukan.

 ü Komunikasi Sesama Project Manager
Pengurus projek (PM) bertanggungjawab untuk menguruskan tugas-tugas yang akan diberikan kepada kakitangan pelaksana. Umumnya PM akan menyelaras dengan PM yang lain untuk memastikan tiada tugas ditinggalkan atau diduplikasi. Bentuk komunikasi yang dilakukan oleh rakan-rakan PM adalah satu bentuk komunikasi mendatar.

ü Komunikasi Sesama Administrator
Pentadbir juga mempunyai peranan penting dalam sesebuah syarikat. Tanpa pentadbir, fungsi pentadbiran mungkin terganggu. Pentadbir juga biasanya akan menyelaras untuk melakukan tugas pentadbiran. Komunikasi yang berlaku mempunyai arah mendatar.
Selepas mengetahui beberapa jenis komunikasi mendatar, kini kami mempunyai pemahaman yang lebih baik tentang bagaimana ia diterapkan dalam kehidupan seharian di pejabat. Sentiasa perhatikan etika dan kesopanan apabila berkomunikasi dengan rakan sekerja. Mudah-mudahan contoh komunikasi mendatar dalam syarikat ini berguna dan jangan teragak-agak untuk membaca tulisan-tulisan lain yang menarik mengenai komunikasi.




 1.6.3 KOMUNIKASI DIAGONAL

Komunikasi diagonal merupakan komunikasi yang berlangsung dari satu pihak kepada pihak lain dalam satu bentuk yang berbeza, dimana kedua pihak tidak berada pada jalur strukturyang sama. Komunikasi diagonal digunakan oleh dua pihak yang mempunyai aras yangberbeza tetapi tidak mempunyai wewenang langsung kepada pihak lain. Koontz et al. (1989)mengatakan bahawa komunikasi diagonal ini tidak mengikuti hirarki organisasi tetapimemotong garis komando. Komunikasi ini merupakan saluran komunikasi yang jarangdigunakan dalam sesuatu organisasi, namun penting dalam situasi dimana anggota tidakdapat berkomunikasi secara efektif melalui saluran lain.

Penggunaan komunikasi ini selainuntuk menanggapi keperluan dinamik lingkungan organisasi yang rumit, jugamempercepatan waktu dan merendahkan upaya yang dilakukan pada sesuatu organisasi(Gibson et al., 1997).Komunikasi jenis ini juga turut merupakan komunikasi yang memotong jalur diantarakomunikasi vertikal dan horizontal. Sebagai contoh, anggota staf junior dapat secara terusuntuk pergi ke pihak atasannya , penggunaa telefon, email atau mengunjungi pihak atasandi kawasan lain untuk mendapatkan beberapa maklumat penting.

Beberapa penelitian turutdibuat untuk mengatakan bahawa dalam organisasi yang memiliki prestasi yang rendah,komunikasi diagonal juga turut digunakan oleh staf untuk mencari maklumat dengan segerauntuk prosedur kerja, ketika dalam sesebuah organisasi yang prestasi sedang meingkat naik, komunikasi diagonal digunakan staf unutk menyelesaikan masalah kerja yang sulit dankompleks. Ketika komunikasi diagonal menjadi tanda fleksibilitas- sebagai contoh, dalamorganisasi organik- ini jelas sekai dapat menyebabkan masalah bahkan lebih ekstrimnya lagimenyebabkan kerusuhan.


KAEDAH KOMUNIKASI DIAGONAL:
· Telefon dan email
·  Melalui aktiviti social
· Komunikasi antara pendebat
·  ke arah puncak kepimpinan langsung dalam bentuk arahan
· Komunikasi pakar kepada pihak berkuasa pengetahuan pakar bergantung kepada
kuasa kedudukan - rangkaian rangkaian dalaman, spanduk sempadan.

Keith Davis(1978) menyatakan bahawa ada tiga prinsip untuk mengukuhkan peranan
komunikasi iaitu:
I. Pekerja mahir diberikan perlatihansecara berterusan
II. Pekerja itu sendiri mengetahui kedudukan dan posisi jawatan mereka
III. Pengurus atau pentadbir hendaklah memanfaatkan kepakaran pekerja tersebut


1.7 JENIS KOMUNIKASI MENURUT ISLAM
1.7.1 KOMUNIKASI INTRAPERSONAL

Komunikasi intrapersonal adalah komunikasi dengan diri sendiri dengan tujuan untuk berfikir,memikirkan dan menganalisis. Menurut pendapat yang lain, menjelaskan komunikasi intrapersonaladalah komunikasi yang terjadi pada manusia, termasuk proses sensasi, persatuan, persepsi, ingatandan pemikiran. Selain itu, ada pendapat mengatakan komunikasi komunikasi atau komunikasiintrapersonal adalah komunikasi yang terjadi pada seseorang. Orang itu bertindak sebagaikomunikator dan sebagai komunikan. Dia bercakap dengan dirinya sendiri. Dia mempunyai dialogdengan dirinya sendiri. Dia bertanya kepada diri sendiri dan dijawab sendiri.

Berikut adalah beberapa pengertian komunikasi intrapersonal yang dikemukakan oleh ahli, iaitumenyatakan bahawa jika dilihat dari segi psikologi komunikasi maka yang dimaksud dengankomunikasi intrapersonal adalah proses pengolahan informasi yang meliputi sensasi, persepsi,memori, dan berpikir. Armawati Arbi pula berpendapat bahwa komunikasi intrapersonal merupakanakar dari komunikasi Islam atau komunikasi fitrah terkait dengan peran komunikasi keluarga dalammenciptakan komunikasi fitrah guna membangun keluarga yang sakinah sesuai dengan ajaran Islam.

Terkait dengan hal ini, orang tua berperan menanamkan nilai-nilai ajaran Islam kepada anak-anaknya melalui komunikasi dakwah dalam keluarga. Komunikasi intrapersonal terjadi manakaladakwah menjadi sebuah panggilan kepada diri sendiri untuk menjalankan ajaran Islam sesuai denganAl Quran dan Al Hadits.Jurgen Ruesch dan Gregory Bateson berpendapat bahwa komunikasi intrapersonal adalah bentukkhusus dari komunikasi interpersonal dan dialog adalah dasar dari semua wacana. Komunikasiintrapersonal mencakup berbicara kepada diri sendiri, membaca dalam hati, mengulangi apa yangdidengar, berbagai kegiatan tambahan dalam hal berbicara dan mendengar apa yang dipikirkan,membaca dan mendengar dapat meningkatkan konsentrasi dan retensi. Charles V. Robertsmendefinisikan komunikasi intrapersonal sebagai semua penguraian, pemrosesan, penyimpanan,dan pengkodean pesan fisiologi dan psikologi yang muncul di dalam individu pada tingkat sadar dantidak sadar kapanpun mereka berkomunikasi dengan dirinya sendiri atau orang lain untuk tujuanmendefinisikan, mempertahankan, dan/atau mengembangkan masalah sosial, psikologis, dan/ataudiri fizik.Jenis komunikasi intrapersonal adalah sama dengan proses pemikiran, iaitu apabila seseorang secarasedar (sengaja) menghantar maklumat kepada dirinya sendiri untuk menganalisis keadaan danmengambil kedudukan atau keputusan. Apabila kita ingin menyelesaikan masalah, membuatkeputusan, atau mencari sebab dan akibat, kita akan berinteraksi dengan diri kita apa yang baik, apayang buruk, dan apa yang boleh kita lakukan untuk menyelesaikan masalah ini.

Jenis komunikasi intrapersonal adalah sama dengan proses pemikiran, iaitu apabila seseorang secarasedar (sengaja) menghantar maklumat kepada dirinya sendiri untuk menganalisis keadaan danmengambil kedudukan atau keputusan.Terdapat beberapa jenis intrapersonal yang mempengaruhi komunikasi intrapersonal iaitu nilai-nilai,sikap, dan kepercayaan. Ketiga hal tersebut merupakan dasar kesedaran diri yang menjadi landasanbagi komunikasi intrapersonal. Nilai-nilai adalah orientasi ideal yang berdasarkan kepercayaan. Sikapadalah reaksi terhadap orang atau kejadian yang dapat dipelajari dan berimplikasi terhadap evaluasipositif atau negatif tentang seseorang atau sesuatu.

Kepercayaan adalah pandangan mendasartentang apa yang baik dan apa yang buruk. Agar kita dapat menjadi seorang komunikator yang baikmaka seseorang harus memiliki kesadaran diri yang mencakup nilai-nilai, sikap, serta kepercayaan.Aktiviti komunikasi intrapersonal yang kita lakukan setiap hari dalam usaha untuk memahami dirikita termasuk; berdoa, bersyukur, introspeksi dengan mengkaji tindakan kami dan reaksi nuranikami, menggunakan kehendak bebas.

Pengertian diri peribadi ini berkembang sejajar denganperubahan yang berlaku dalam kehidupan kita. Kita tidak dilahirkan dengan pemahaman tentangsiapa kita, tetapi tingkah laku kita telah memainkan peranan penting dalam bagaimana kitamembina pemahaman peribadi ini. Kesedaran peribadi (kesedaran diri) mempunyai beberapa unsuryang merujuk kepada identiti individu tertentu. Unsur-unsur kesedaran diri adalah konsep diri, hargadiri, dan pelbagai diri.Komunikasi intrapersonal memiliki beberapa fungsi, iaitu kesedaran diri. Komunikasi intrapersonalmenjadikan seseorang untuk menyedari setiap aspek keperibadian mereka sendiri. Secara tidaklangsung, orang akan menyedari akan kualiti untuk membantu membentuk keperibadian yangmembuatkan diri seseorang itu sedar akan motivasi, inspirasi, dan harapannya kepada dunia. Jikapemahaman diri seseorang mutlak, akan membantu mengkomunikasikan keinginan dan kepadaorang lain dengan mudah.

Kepercayaan akan diri sendiri. Sedar akan diri sendiri membuat seseorangmerasa aman dan meningkatkan kepercayaan diri. Selain itu, pengurusan diri. Fakta bahawaseseorang sedar akan kekuatan dan kekurangan yang dimilikinya, ia melengkapi dirinya untukmengelola urusan sehari-hari secara efisien dengan menggunakan kekuatannya secara maksima.Seterusnya, motivasi diri. Pengetahuan mutlak tentang apa yang seseorang inginkan dari kehidupandan memungkinkan orang tersebut berusaha mencapai tujuan dan sasaran tersebut sambil terusmemotivasi diri mereka sendiri.

Kemahiran intrapersonal banyak bergantung kepada kesediaan fikiran atau otak kita. Berikut adalahbeberapa aktiviti yang dapat membantu kita meningkatkan kemahiran intrapersonal dengan caramengawal pemikiran kita iaitu :

· Bila kita merasa risau atau gementar, tarik nafas dan perlahankan pernafasan serta Tariknafas yang dalam dan hembuskan perlahan-lahan.
· Tumpukan perhatian dan focus kepada satu item dan secara perlahan sebelum tumpukankepada item lain.
· Pejamkan mata dan fikirkan tentang tubuh anda. bukan kepada bentuk tubuh, tetapi apayang dirasakannya.
· Dengan perlahan kenali seluruh tubuh anda dan rehatkan/tenangkanbahagian yang terasa tekanan atau bebanan.




1.7.2 KOMUNIKASI INTERPERSONAL

Komunikasi interpersonal atau disebut juga dengan komunikasi antar personal atau komunikasi antarpribadi merupakan komunikasi yang dilakukan oleh individu untuk saling bertukar gagasan ataupun pemikiran kepada individu lainnya. Selain itu, dengan kata lain komunikasi interpersonal adalah salah satu konteks komunikasi dimana setiap individu mengkomunikasikan perasaan, gagasan, emosi, serta informasi lainnya secara tatap muka kepada individu lainnya.

Komunikasi interpersonal dapat dilakukan dalam bentuk verbal mahupun nonverbal. Komunikasi interpersonal tidak hanya tentang apa yang dikatakan dan apa yang diterima namun juga tentang bagaimana hal itu dikatakan, bagaimana bahasa tubuh yang digunakan, dan apa ekspresi wajah yang diberikan.

Komunikasi interpersonal melibatkan paling tidak dua orang dimana masing-masing pihak dapat berperan sebagai sumber (source) iaitu membentuk dan mengirimkan pesan dan juga berperan sebagai penerima (receiver) iaitu menerima pesan. 

Komunikasi interpersonal ini dapat digunakan para pendakwah sebagai strategi dalam melakukan dakwah. Kemampuan berkomunikasi interpersonal sangat mendukung kegiatan dakwah.Sejarah dakwah yang dilakukan Rasulullah dapat menjadi rujukan bagi para pendakwah dalam melaksanakan dakwah. Pada saat Rasulullah menerima wahyu pertama, komunikasi interpersonal secara berdepan menjadi langkah pertama yang dilakukan oleh Rasulullah terutama pada tiga tahun pertama ketika dakwah dilaksanakan secara sembunyi-sembunyi di Kota Mekkah.

Justeru itu, komunikasi interpersonal dijadikan sebagai salah satu strategi dakwah, komunikasi interpersonal dalam konteks dakwah Rasulullah dan juga perspektif psikologi tentang komunikasi interpersonal dalam konteks dakwah Rasulullah SAW.


Konsep Komunikasi Interpersonal

Komunikasi interpersonal (interpersonal communication) adalah komunikasi antara orang-orang secara menatap muka antara satu sama lain, yangmemungkinkan setiap pesertanya membacariak orang lain secara langsung, baik secara verbal ataupun nonverbal .Sejarahwan negara menyatakan bahwa komunikasi interpersonal dapat ditakrifkan sebagai kemampuan untuk berhubungandengan orang-orang secara tulisan mahupun komunikasi verbal. komunikasi ini dapat terjadi dalamperseorangan dan dalam kelompok.

Gerak isyarat sepertimata, gerakan tubuh, dan gerakan tanganjuga merupakan bagian komunikasi interpersonal. Fungsi paling umum dari komunikasiinterpersonal adalah mendengarkan, berbicara dan resolusi konflik. Proses komunikasi yang berlangsung antara tiga orang atau lebih secara tatap muka, di mana anggota-anggotanya saling berinteraksi satu sama lainnya.Komunikasi interpersonal menekankan pada proses interaksi seseorang lebih dari interaksi verbal, menekankan tingkah laku dan keterampilan dalam sesebuahperhubungan. Komunikasi interpersonal memperhatikan tentang pesan dan tanggapan verbal dan nonverbal manusia, dan menunjukkan perhatian pada penyelidikan objektif dari pengalaman komunikasi antara individu.

Komunikasi interpersonal adalah asas nilai keagamaan yang bersumberkan Al-Quran dan sunah.hal ini kerana kedua dua rujukan tersebut merupakan sumber autentik bagi setiap penganut agama islam sama ada dalam pelaksanaan ibadah khusus mahupun ibadah umum. Komunikasi ini berkaitan dengan kaedah, mesej, objektif dan media hendaklah berpandukan dua sumber utama tersebut.

Amalan komunikasi ini dikira ibadah bagi umat islam. Ia juga merupakan pendekatan asas dalampenyampaian mesej dakwah yang dilakukan oleh para nabi dan rasul yang terdahulu. Komunikasi ini berupa dialog dan percakapan. Sebagai contoh yang terdapat dalam surah Al-Quran, ayat 17 sehingga 32 yang bermaksud :



 “sesungguhnya kami telah menguji mereka, sebagaimana kami menguji pemilik-pemilik kebun ketika mereka bersumpah bahawa sesungguhnya mereka akan memetik buahnya pada pagi hari (17).
Tetapi mereka tidak mengecualikan (dengan mengucapkan insya Allah) (18).
 Maka kebun itu ditimpakan bencana yang datang dari Tuhanmu ketika mereka sedang tidur (19).
 Maka jadilah kebun itu seperti malam gelap gelita (20).
 Maka pagi hari mereka saling memanggil (21).
 “pergilah ke kebunkamu pada pagi hari jika kamuhendak memetik hasil (buah) (22).”
 Maka mereka pun berangkat sambil berbisik bisik (23).
 (Mereka berkata), “Pada hari ini, jangan sampai ada orang miskin masuk ke dalam kebun kamu” (24).
 Dan berangkatlah mereka pada pagi hari dengan niat menghalang (orang miskin) sedangkan mereka mampu (menolongnya) (25).
Maka ketika mereka melihat kebun itu, mereka berkara “sesungguhnyakita benar benar orang yang sesat (26).
“bahkan kita tidak memperoleh sesuatu (daripada hasil kebun) (27).
 Berkatalah seseorang yang paling bijak dalam kalangan mereka, “bukankah aku telah mengatakan pada kamu (ketika kamu hendak menghalang orang miskin daripada mendapatkan haknya), mengapa kamu tidak bertasbih kepada ALLAH dan membatalkan rancangan jahatmu itu? (28)”.
Mereka berkata “ Maha Suci Tuhan Kami ! Sesungguhnya kami ialah orang yang zalim (29).
 “lalu mereka saling berhadapan dan saling menyalahkan (30).
 Merwka berkata “Celakalah kita !sesungguhnya kita orang yang melampaui batas (31).
 “Moga moga Tuhan memberikan ganti kepada kita (dengan kebun)yang lebih baik daripada ini, sesungguhnya kita mengharapkan keampunan daripada tuhan kita (32).”

                                              (surah Al-Quran 68;17-32)  


Sebahagian ahli tafsir berkata maksud ayat al quran dalam surah Al-Qalam adalah berkenaan seorang lelaki muslim yang tinggal berhampiran denga Sana ‘a dan mempunyai pelbagai jenis tanaman dan buah-buahan. Apabila tiba waktu menuai dan memetik buah -buahan, dia memanggil fakir miskin serta memberikan hak masing masing dengan banyak. Sebaliknya, apabila mati si kaya (pemilik kebun) yang bersyukur ini, anak anaknya mewarisi harta hartanya.

Mereka seraya berkata “keluarga kita ramai dan harta kita sedikit. Tidak mungkin kita boleh membahagikannya kepada fakir miskin seperti yang dilakukan oleh ayah kita”. Mereka membincangkan sesama mereka untuk tidak memberikan kepada seorang ahli fakir miskin pun. Oleh itu, mereka bersepakat untuk memungut buah buahan pada waktu pagi ketika fakir miskin tidak menyedarinya. Akhirnya sikap bakhil mereka itu dibalas Allah SWT dengan cara menurunkan bala bencana keatas kebun mereka.  

Contoh komunikasi interpersonal ialah komunikasi sesamamanusia berlaku dalam bentuk yang luas mencakupi berbagai bagai aktiviti dalam kehidupan seperti komunikasi dalam pendidikan, keluarga, pekerjaan, peniagaan, dakwah dan komunikasi yang lain juga.

Komunikasi ini boleh dilakukan dengan cara daripada individu dengan individu atau individu dengan kumpulan dan kumpulan dengan kumpulan. Komunikasi ini boleh dilakukan secara langsung atau tidak langsung.

Kemahiran interpersonal didefinisikan sebagai keupayaan untuk berinteraksi dengan orang lain dan memahami mereka. Terdapat enam kategori kemahiran interpersonal iaitu keupayaan untuk menerima perasaan dan idea, bertanya soalan, menyampaikan maklumat dan pertunjuk dan yang paling penting ialah kemahiran komunikasi.

Kemahiran berkomunikasi boleh dikuasai melalui proses pembelajaran. Melalui interaksi seseorang itu dapat bertukar pendapat dan berkongsi pengalaman dengan individu lain. Individu yang mempunyai kemahiran komunikasi mempunyai peluang lebih baik menyesuaikan dirinya dengan persekitarannya.

Komunikasi Interpersonal berlaku apabila dua, tiga atau kumpulan kecil (biasanya 4 hingga 8 orang) berbual menyampaikan perasaan. Komunikasi berlaku samada dengan perantaraan media seperti telefon atau berlaku secara berdepanan.



 PRINSIP KOMUNIKASI INTERPERSONAL DALAM ISLAM

Memulakan percakapan dengan Assalamualaikum
“Rasulullah s.a.w bersabda : kamu tidak masuk ke syurga sehinggalah kamu beriman dan kamu tidak akan beriman sehinggalah kamusaling mencintai. Tidakkah kamu mahu aku tunjukkan sesuatu jika kamu melakukannya kamu akan saling mencinta? Sebarkan salam sesama kamu” (bukhri muslim).Menyebarkan islam adalah anjuran bagi menyebarkan rasa ketenangan dalam kalangan masyarakat dan cara yang kuat untuk mengukuhkan rasa cinta dan kasih sayang dalam kalangan umat islam. Rasulullah memotivasikan para sahabat dengan ganjaran syurga yang mempunyai syarat kelayakan iaitu iman dalam menyebarkan islam.

Bercakap dengan lemah lembut
“Maka disebabkan rahmat Allah kamu berlaku lemah lembut terhadap mereka. Sekiranya kamu bersikap keras lagi berhati kasar tentulah mereka menjauhkan diri dari sekelilingmu” (ali imran : 159)

Menggunakan perkataan baik
“katakanlah wahai Muhammad kepada hamba hamba ku yang beriman supaya mereka berkata dengan kata kata yang amat baik kepada orang yang menentang. Sesungguhnya syaitan itu musuh yang amat nyata bagi manusia” (al israa : 53)Tutur kata yang baik umpama mutiara yang disukai oleh orang ramai. Kata kata yang baik meletakkan penutur sebagai insan yang disenangi, disanjungi, dicontohi dan diterima kata kata itu untuk kebaikan. Masyarakat akan mudah tersentuh dan tersinggung apabila isu bahasa kasar dibangkitkan.

Bercakap benar
“Barang siapa yang beriman kepada Allah dan hari akhirat maka hendaklah dia berkata baik atau diam. Barang siapa yang beriman kepada Allah dan hari akhirat maka hendaklah dia memuliakan jiran tetangganya. Barang siapa yang beriman kepada Allah dan hari akhirat maka hendaklah dia memuliakan tetamunya”. (bukhari muslim)

Hadis ini menerangkan beberapa tuntutan iman. Antaranya ialah hanya berkata perkara yang benar serta berfaedah. Seseorang yang benar-benar beriman akan menjaga lidahnya dari berbicara perkara yang haram kerana ia akan dipersoalkan di akhirat kelak apa yang dibicarakan.


1.7.3 KOMUNIKASI KELOMPOK

Pelbagai bentuk komunikasi dapat kita temui di sekeliling kita, bahkan kadang-kadang kita juga melakukan komunikasi tersebut. Komunikasi secara kumpulan,iaitu komunikasi yang terjadi antara seseorang dengan kumpulan tertentu. David Krech (1882) dalam bukunya Individual In Society membahagikan komunikasi kepada beberapa 3 kumpulan,iaitu kumpulan kecil, pertengahan, dan besar.

Komunikasi kelompok lebih dikenali sebagai komunikasi berkumpulan. Bentuk ini dapat dilihat dalam senaskah Al-Quran berdasarkan tiga sumber iaitu mereka yang terdapat dalam surah al-mulk ayat 8-10 antara penjaga neraka dengan penghuninye,seruan Nabi Nuh a.s kepada kaumnya untuk menyembah Allah serta penganutnya,dan orang yang kafir dengan Nabi Muhammad SAW


KUMPULAN KEPADA KUMPULAN

Komunikasi kumpulan kepada kumpulan yang terdapat dalam surah al-mulk ayat 8-10 ialah komunikasi kelompok, iaitu komunikasi antara para penjaga neraka dengan orang-orang yang dimasukkan ke dalamnya


                                      

“Hampir-hampir ia meledak kerana marah. Setiap kali dihumban kedalamnya sekumpulan besar (daripada orang kafir), bertanyalah penjaga neraka itu kepada mereka, tidak adakah orang yang memberi kamu peringatan (amaran) sebelum ini? “ (8)


Mereka menjawab, “Benar, sesungguhnya telah datang kepada kami pemberi peringatan tetapi kami mendustakannya dan kami katakan (kepadanya), Allah tidak menurunkan sesuatu pun, kamu sebenarnya dalam kesesatan yang besar (9).

                                       
Dan mereka berkata, sekiranya (dahulu) kami mendengar atau berfikir (akan peringatan itu), pasti kami tidak termasuk dalam kalangan penghuni neraka yang marak menjulang (10).”

                                                            (Surah al-Mulk 67: 8-10)


INDIVIDU KEPADA KUMPULAN

Komunikasi individu kepada kumpulan ialah komunikasi kelompok, iaitu komunikasi/ seruan Nabi Nuh a.s kepda kaumnya untuk menyembah Allah SWT dan pengikutnya

                                      



“Sesungguhnya kami telah mengutus Nuh kepada kaumnya (dengan berfirman kepadanya), berikanlah peringatan kepada kaumnya sebelum datang kepada mereka azab yang sangat pedih (1).




Dan pun menyeru mereka dengan berkata, wahai kaumku! Sesungguhnya aku ini diututs kepada kamu, sebagai pemberi peringatan dan amaran yang jelas (2).


Iaitu sembahlah Allah dan bertawakal kepada-Nya, serta taatlah kepadaku (3) “
(Surah Nuh 71: 1-3)



KUMPULAN INTERPERSONAL KEPADA INDIVIDU

Komunikasi kumpulan interpersonal kepada individu adalah antara orang kafir dengan Nabi Muhammad SAW

Mereka (yang ingkar) selalu bertanya kepadamu (wahai Muhammad) tentang hari kiamat, “Bilakah terjadinya?”
   (Surah al- Nazi’at 79: 42)


 1.7.4 KOMUNIKASI ANTARA BUDAYA

Komunikasi antara budaya merujuk komunikasi antara orang-orang yangberlatarbelakangkan budaya yang berbeza seperti perbezaan kaum, kepercayaan, nilai ataukesenian dan adat resam. Budaya amnya ditakrifkan sebagai cara hidup dan tingkah lakumanusia dalam sebuah kumpulan manusia atau masyarakat boleh dibezakan melaluiorientasi pengetahuan, pengalaman, kepercayaan, nilai, sikap, makna, hierarki, agama,waktu atau peranan yang dikongsi bersama daripada sesebuah generasi kepada generasiyang lain.

Budaya dan komunikasi tidak boleh dipisahkan kerana masyarakat sentiasa bertindak aktifdalam memenuhi keperluan hidup serta maju dalam segenap aspek. Kesannya wujudpelbagai budaya dan beraneka segenap komunikasi agar mewujudkan komunikasi lebihberkesan. Hubung kait antara budaya dan komunikasi dilihat daripada aspek kepentinganpelbagai. Hal ini dapat dikenal pasti melalui peranan sebuah budaya dalam memenuhikepentingan budaya lain.

Komunikasi ialah pemberian makna kepada perilaku iaitu apa yang diperhatikan. Budayaakan membentuk perilaku seseorang yang akhirnya “terbawa” ke dalam proses komunikasi.Komunikasi adalah dinamik iaitu terus berlangsung dan selalu berubah-ubah. Komunikasi adalah interaktif antara sumber dengan penerima.

Dalam proses komunikasi, sumber dan penerima membawa latar belakang dan pengalaman masing-masing. Salah satu pihak akancuba mempengaruhi pihak yang lain. Komunikasi tidak dapat ditarik balik. Contohnya,penerima telah terima pengaruh dari mesej yang dihantar oleh sumber dan dipengaruhiolehnya. Maka, pengaruh tersebut adalah tidak dapat ditarik balik. Komunikasi berlakudalam konteks fizikal dan sosial. Konteks fizikal terdiri daripada keselesaan dan kenyamanantempat komunikasi berlaku. Konteks sosial ialah hubungan sosial antara sumber denganpenerima sama ada kawan dan musuh, guru dan murid, doktor dan pesakit dan sebagainya.

Komunikasi silang budaya berlaku apabila kita bercakap dengan orang yang berbezabangsa, ras, bahasa, agama, tingkat pendidikan dan status sosial. Komunikasi silang budayaialah komunikasi dengan mereka yang berlainan etnik dan jantina dalam pelbagai konteksseperti konteks pendidikan, politik, teknologi dan lain-lain. Orang yang meghasilkan mesejdan orang yang mentafsirkan mesej terdiri daripada individu yang berlainan budaya. Identitisosial antara komunikator adalah berbeza.Komunikasi antara budaya dalam Al-quran biasanya terdapat pada kisah-kisah para Nabidan perbezaan antara orang muslim dan orang kafir pada zaman itu.

Zaman Nabi Nuh A.S (Surah Nuh (8-10)
Lalu sesungguhnya aku menyeru mereka dengan cara terang-terangan. (8)
Kemudian akumenyeru mereka secara terbuka dan dengan diam-diam. (9)
Maka aku berkata kepadamereka, Mohonlah ampunan kepada Tuhanmu, sungguh, Dia Maha Pengampun’. (10)

 Zaman Nabi Musa A.S (Surah al-Nazi’at (18-24)
Serta katakanlah kepadanya: `Adakah engkau suka hendak mensucikan dirimu (darikekufuran)(18)
 Dan mahukah, aku tunjuk kepadamu jalan mengenal Tuhanmu, supayaengkau merasa takut (melanggar perintahNya)(19)
maka Nabi Musa memperlihatkankepada Firaun: mukjizat yang besar. (20)
lalu Firaun mendustakan (Nabi Musa) danmenderhaka (kepada Allah) (21)
Kemudian ia berpaling ingkar sambil menjalankan usaha(22)
Lalu ia menghimpunkan orang-orangnya dan menyeru, (23)
Dengan berkata: Akulahtuhan kamu, yang tertinggi (24)

 Zaman Nabi Soleh A.S (Surah al-Shams (13-14)
Maka berkatalah Rasul Allah (Nabi Soleh) kepada mereka: (Janganlah kamu ganggu) untabetina dari Allah itu, dan (janganlah kamu menyekatnya daripada mendapat) air minumnya(supaya kamu tidak ditimpa azab) (13)
(Setelah Nabi Soleh memberi amaran) lalu merekamendustakannya serta menyembelih unta itu. Dengan sebab dosa mereka, maka Tuhanmenimpakan mereka dengan azab yang membinasakan serta Ia meratakan azab itu meliputimereka (sehingga punah-ranah semuanya)(14)

Bagaimana komunikasi dikaitkan dengan budaya?Budaya meliputi pengetahuan, pengalaman, kepercayaan, nilai, sikap, agama, waktu,peranan, hubungan yang diperolehi oleh sekelompok besar orang dari generasi ke generasimelalui usaha individu dan kelompok. Budaya terdiri daripada budaya objektif dansubjektif. Budaya obejektif ialah budaya luaran yang jelas dan mudah dikenal pasti.Contohnya, pakaian, rupa, bahasa, adat resam, makanan dan bentuk rumah. Budayasubjektif ialah budaya dalaman yang tidak boleh nampak dengan mata kasar dan sukardikenal pasti. Contohnya, keprcayaan dan nilai amalan. Budaya adalah kompleks dari segipengetahuan, kepercayaan, seni, moral, hukum, adat istiadat dan kebiasaan.

Budaya bersifat kompleks, abstrak dan luas yang akan menentukan perilaku seseorang.Setiap komunikasi mengandungi potensi komunikasi antara budaya kerana kita selalunyamengamalkan budaya yang berbeza dengan orang lain walaupun perbezaan itu hanyasedikit. Komunikasi berkonteks tinggi bagi mereka yang berbudaya konteks tinggi. Maka  gaya komunikasi yang diamalkan adalah tidak langsung dan terdapat maklumat tersirat ataulebih daripada satumaksud pada satu mesej.

Tumpuan komunikasi berkonteks tinggi adalahkandungan tersirat yang ingin disampaikan.Budaya juga ditunjukkan menerusi komunikasi verbal dan bukan verbal. Contoh komunikasiverbal ialah penggunaan bahasa yang sesuai dengan status dan pertalian antara sumber danpenerima. Penggunan panggilan hormat seperti encik, pakcik, mak long dan sebagainya.Orang Asia lebih menjada kedudukan hieraki, air muka orang lain dan teguran. Cakap kasardan menyampuk adalah dilarang. Contoh komunikasi bukan verbal seperti penggunaanwarna kuning oleh Sultan, pakaian kebangsaan dan sebagainya.


Cara mengatasi halangan komunikasi antara budaya :

Halangan komunikasi dapat diatasi dengan memahami budaya orang lain sebelumberinteraksi dengannya. Budaya terdiri daripada bahasa dan perilaku budaya orang lain. Kitaperlu memahami konsep budaya dan faktor yang berkaitan untuk meningkatkankeberkesanan komunikasi. Dengan adanya fahaman mengenai sosial budaya seseorang akanmembolehkan kita berkomunikasi dengan lebih lancar. Sosial budaya terdiri daripadapersepsi, proses verbal dan bukan verbal.Strategi mengatasi cabaran komunikasi silang budaya terdiri daripada strategi kognitif,afektif dan tingkah laku. Strategi kognitif ialah meningkatkan kefahaman budaya orang lainseperti melalui internet atau menanya orang berpengalaman. Kita perlu mengenal pastiperbezaan dan halangan komunikasi yang mungkin berlaku dalam interaksi sperti polakomunikasi, adat reasam, nilai dan sikap. Pembelajaran bahasa tempatan akanmemudahkan proses komunikasi. Strategi afektif ialah berfikiran terbuka, sabar,memandang perbezaan secara positif dan unik serta menyenangkan hati. Kita perlu bersifatadaptif dan flesible dengan keadaan yang sentiasa berubah. Kita perlu sedia berkompromi,mempunyai sikap diplomasi dan sensitive kepada situasi.

Strategi tingkah laku terbahagi kepada akomodasi dan divergen. Akomodasi ialah memberitumpuan ketika orang lain sedang bercakap dan cuba memahami apa yang disampaikanolehnya. Kita perlu perlahan kadar percakapan, ulang perkataan yang berpotensi disalahdengar atau menimbulkan salah faham, sesuaikan tabiat komunikasi dengan situasi sertamemberi masa kepada komunikator untuk menyampaikan mesej. Divergen ialah individuyang akan cuba mengelakkan daripada berinteraksi dengan orang yang lain, elak darisuasana yang mungkin akan timbul konflik, tidak mengambil berat terhadap konflik yangtimbul dan menunjukkan perbezaan dari segi tabiat komunikasi.



 KESIMPULAN

Dari apa yang telah dibincangkan dan dijelaskan melalui huraian-huraian tersebut, ternyata komunikasi ini merupakan sesuatu yang cukup besar peranannya walaupun perkara ini kelihatan remeh pada asalnya. Tanpa komunikasi, sudah tentu seseorang individu itu berasa janggal dan tidak selesa apabila keluar dari rumah dan berkomunikasi dengan orang sekeliling. Individu itu juga akan tidak dikenali orang masyarakat lain kerana kurangnya pergaulan antara masyarakat setempat. Kesan dari perkara ini, individu itu menghasilkan satu masalah mental iaitu tekanan dan depresi yang pada akhirnya membawa orang kepada hilang kewarasan. Bukti manusia berkomunikasi telah dijumpai sejak 3000 tahun S.M lagi. Oleh sebab kemunculannya, maka terbukalah kesempatan baharu bagi manusia untuk berkomunikasi dengan sejumlah manusia dalam skala yang lebih besar.

Definisi komunikasi itu sendiri terbahagi kepada dua iaitu berdasarkan sarjana barat dan berdasarkan Islam. Ini menunjukkan komunikasi adalah sangat penting bagi kemajuan seseorang individu tersebut sehingga ramai individu yang cerdik membuat perbincangan dan kajian mengenainya. Komunikasi juga terdapat berbagai bentuk tanpa kita sedari. Tidak dinafikan bahawa komunikasi itu sendiri boleh mengubah atau memajukan individu, bangsa dan negara.

1 comment:

  1. Blackjack, Roulette, Slots, and More | Dr.MCD
    Blackjack, 논산 출장마사지 Roulette, Slots, and More Play and win 아산 출장마사지 more 강원도 출장샵 at the casino table! Blackjack Tables & Casino Games. If you are a gamer, 목포 출장마사지 you don't 오산 출장마사지 have to.

    ReplyDelete